STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN JUMLAH PEMBELI KAIN TENUN IKAT BIBOKI

Yasintus Tani’i,, Herru Parsetyo Widodo

Abstract

Abstract: Trade competition in various sectors in the era of globalization, forcing the company should always make new breakthroughs, especially home industry marketing ikat Biboki. It is necessary to ensure the continuity of woven cloth can be assured and able to compete in the free market by implementing the right marketing communication strategies to increase the number of buyers. This research was conducted at the Foundation Tafean Pah in Timor Tengah Utara, using qualitative research methods to the steps of collecting data through observation, interviews, and documentation. The data collection technique used is the analysis model developed Creswell W. J, including data processing, coding of data, Application coding process, and the Interpretative theme. To measure the validity of the validity of the data using triangulation data. Research results show that that the efforts of the Foundation Tafean Pah in increasing the number of buyers through public relations, advertising, personal selling, sales promotion, direct selling and marketing by word of mouth.

Keywords: Marketing Communication Strategy, Woven Tie Biboki

Abstrak: Persaingan dagang dalam berbagai sektor di era globalisasi, memaksa perusahaan harus selalu membuat terobosan baru, terutama home industry pemasaran kain tenun ikat Biboki. Hal ini perlu dilakukan agar kelangsungan kain tenun ikat dapat terjamin serta mampu untuk bersaing dalam pasar bebas dengan menerapkan strategi komunikasi pemasaran yang tepat untuk meningkatkan jumlah pembeli. Penelitian ini dilakukan pada Yayasan Tafean Pah di kabupaten Timor Tengah Utara, menggunakan metode penelitian kualitatif dengan langkah-langkah pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik pengumpulan data yang dipakai adalah model analisis yang dikembangkan Creswell W. J, meliputi pengolahan data, Mengkoding data, Penerapan proses koding, dan Menginterprestasi tema. Untuk mengukur validitas keabsahan data menggunakan trianggulasi data. Hasil penelitiannya menunjukkan bahwa bahwa upaya Yayasan Tafean Pah dalam meningkatkan jumlah pembeli melalui Public relation, advertising, personal selling, sales promotion, direct selling dan pemasaran dari mulut ke mulut.

Kata Kunci: Strategi Komunikasi Pemasaran, Kain Tenun Ikat Biboki

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.