HUBUNGAN ANTARA POLA TIDUR DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMP PGRI 03 MALANG
Abstract
ABSTRACT
Students need a good sleep pattern to increase concentration and memories that was aim to get learning achievements in schools. the purpos of this research to the relationship between sleep patterns with learning achievements in students of analyze SMP PGRI 03 Malang. . This research used desigen correlative with cross sectional with approach total sampling technique sleep patterns data colection used by PSQI question instrument and the value of two semester report for measured learning. achievements. data analyzed by sperman rank two with SPSS for windows . the results of research was 42 (65.6%) stundents experienced good sleep pattrens and half of them 27 (42.2%) Students has a good learning. the results by sperman rank tho analysis was obtained p value = (0.000) > (0.050) so that h1 accepted, it means there was a correlation between sleep patterns with learning in studentsof SMP PGRI 03 malang.
Keyword : Sleep patterns; learning achievements; junior high school students.
Keywords
References
Asmadi. 2014. Konsep Dan Aplikasi Kebutuhan Dasar Klien. Jakarta: Selemba Medika.
Burhanuddin, A. 2013. Manajemen Pendidikan. Malang : Universitas Negeri Malang.
Fenny. 2016. Hubungan Kualutas Dan Kuantitas Tidur Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran. Jurnal Pendidikan Kedokteran Indonesia. 5(3). Universitas Sumatera Utara. https://jurnal.ugm.ac.id/jpki/article/viewFile/25373/16243diakses tanggal 8 Desember 2017.
Guyton, A.C. 2014.FisiologiKedokteran. Jakarta: EGC
Kemdikbud RI. 2015. Keputusan Mentri Pendidikan Nasional Nomor 232/U/2000.http://luk.staff.ugm.ac.id/atur/Kepmen232-U-2000PenyusunanKurikulum.pdfdiakses tanggal 26 September 2017.
Kozier, B. 2013. Fundamental Keperawatan. Jakarta: EGC
Marpaung. 2013. Gambaran Lama Tidur Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kesehatan. 1(1). Universitas Sam Ratulangi Manado. https://media.neliti.com/media/publications/63710-ID-none.pdfdiakses tanggal 26 September 2017.
Muscari, M. 2015. Panduan Belajar Keperawatan Pediatrik, Buku Kedokteran, Penerjemah Esty Wahyuningsih. Jakarta: EGC.
Putri, M. Dkk. 2017. Gangguan Tidur Berhubungan dengan Prestasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar Negeri 01 Sumber Sekar Kecamatan Dau Kabupaten Malang. Nursing News (Vol 2, No 2): Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. https://publikasi.unitri.ac.id/index.php/fikes/article/download/471/389diakses tanggal 17 Desember 2017.
Rozalia, MF 2017 Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. 5(2). SDN Tulusrejo 2. e-mail: http://pgsd.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/32.pdf diakses tanggal 2 Januari 2018.
Sarwono, W. 2014. Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo.
Sucita, W. 2015. Hubungan Integensi dengan hasil belajar matematika siswa kelas V sd Negeri 68 Pekanbaru. Jurnal IAIN Antasari. 2(1). Universitas Riau. https://media.neliti.com/media/publications/120897-ID-hubungan-intelegensi-dengan-hasil-belaja.pdfdiakses tanggal 12 Desember 2017.
Supriatmo. 2015. Hubungan Kualitas Dan Kuantitas Tidur Dengan Prestasi Belajar Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran. Jurnal Kesehatan. 3(1). Universitas Sumatera Utara. https://jurnal.ugm.ac.id/jpki/article/view/25373 diakses tanggal 26 September 2017.
Syah, M. 2013. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Refbacks
- There are currently no refbacks.