PENINGKATAN KEMAMPUAN CUCI TANGAN DENGAN BENAR MELALUI GERAK DAN LAGU CUCI TANGAN PADA ANAK USIA PRASEKOLAH (4-6 TAHUN) DI TK AL-ISTIQOMAH KELURAHAN TLOGOMAS KECAMATAN LOWOKWARU KOTA MALANG
Abstract
ABSTRACT
Hand washing is a process of mechanically removing dirt and dust from both hands using soap and clean water for the purpose of disease prevention. How to improve handwashing skills in children through handwashing songs as a fun tool while playing and performing handwashing actions. The purpose of this research was to increase the ability to wash hands thoroughly through handwashing movement and song in children of preschool age (4-6 years) in TK Al-Istiqomah Tlogomas. The research design used pre experimental design with one group pre test and post test design. The population in this study was 37 pre-school aged children (4-6 years old) with the sampling of the samples using saturated sampling. The technique of collecting data was using observation sheet. Data analysis method that used a paired t test by using SPSS. The result showed that before given the hand washing motion and song more than half, students of pre-school age (4-6 years) had a poor hand washing capability and after given hand washing motion and song, more than half, pre-school agedchildren (4-6 years old) had good handwashing ability. The test results paired t test it can be concluded that there is an increased ability to wash hands correctly through handwashing movement and song in children of preschool age (4-6 years) in TK Al-Istiqomah Tlogomas (p value < 0.050). Based on the research results, to improve the ability of hand washing, children need to apply hand washing motion and song so that children can be independent at home.
Keywords: Pre-school age, handwashing motion and song, children’s handwashing ability
Keywords
References
Anugerah, D. 2007. Hubungan Tingkat Pengetahuan dan Sikap Penderita TB Paru dengan Kepatuhan Minum Obat di Wilayah Kerja Puskesmas Jatibarang Kecamatan Jatibarang Kabupaten Indramayu, Skripsi. Universitas Diponegoro, Semarang (https://es.scribd.com/doc/275333890/Kepatuhan-Minum-Obat-Pasien-TB-Di-Pkbm-Pati.) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Danuwirahadi, P. 2010. Efektifitas metode expository teaching terhadap perilaku mencuci tangan dengan menggunakan sabun. Fakultas Psikologi Universitas Katolik Soegijapranata Semarang (http://ejournal.akesrustida.ac.id/folder_files/201709080105362.%20Eko%20Prabowo.pdf) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Depkes, RI. 2009. Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. Jakarta: Bakti Husada.
Depkes, RI.2013. Biasakan cuci tangan pakaisabun pada 5 waktu kritis. http://www.depkes.go.id/ diakses tanggal 02 Februari 2017.
Fazlin, S. 2012. Tingkat pengetahuansiswa tentang teknik mencuci tanganyang benar terhadap kejadian diaredi SDN 01 Pontianak Utara. Skripsi tidak diterbitkan. Program Studi Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Tanjungpura Pontianak(http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jmkeperawatanFK/article/view/3593.) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Gunarsa, S. D. 2004. Bunga rampai psikologi perkembangan dari anak sampaiusia lanjut. Jakarta : BPK
Ismaniar. 2010. Metode-Metode Pengembangan Perilaku Hidup Sehat Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. diakses tanggal 02 Februari 2017.
Jayastri. 2015. Pengaruh Bernyanyi Lagu Cuci Tangan Terhadap PelaksanaanTeknik Mencuci Tangan Pada Anak Usia Prasekolah (5-6 Tahun) Di Paud Kumara Loka Denpasar Jurnal Ilmiah IlmuPendidikan. Program Studi ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Udayana (https://ojs.unud.ac.id/index.php/coping/article/view/10784/8030.) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Lawrence, G. 2000. Health Promotion Planning, An Educational and Environment Approach. 2nd Edition. London: Mayfield Publishing Company
Lestari, R. 2012. Nyanyian sebagai metodependidikan karakter pada anak.Nurse educaton today. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta
Nadesul, Handrawan, 2006. Sehat Itu Murah. Jakarta PT. Kompas MediaNusantara. Nasional (BAPPENAS)
Notoatmodjo, S. 2007. Kesehatan Masyarakat Ilmu dan Seni. Jakarta: Rineka Cipta.
Potter & Perry. 2005. Buku Ajar Fundamental Keperawatan (Yasmin Asih, Penerjemah). Jakarta: EGC.
Prista, S. 2007. Hubungan Faktor Predisposisi Dengan Perilaku PersonalHigieneAnak Jalanan Bimbingan Rumah Singgah YMS Bandung. Bandung :UNPAD
Proverawati, A. 2012. Perilaku Hidup Bersih dan Sehat(PHBS) Nuha Medika. Yogyakarta
Supartini, Y. 2004. Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak. Jakarta : EGC.(https://www.belbuk.com/buku-ajar-konsep-dasar-keperawatan-anak-p-4120.html.) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Tietjen, B.M. 2004. Pencegahan Infeksi Untuk Fasilitas Pelayanan KesehatanDengan Sumber Daya Terbatas. Jakarta: Bina Pustaka Sarwono Prawirodiharjo
Wiflihani. 2007. Musik sebagai salah satu cara untuk meningkatkan kecerdasananak. Jurnal Jurusan Pendidikan Seni Musik. FakultasBahasa dan Seni Universitas NegeriMedan. (http://digilib.unimed.ac.id/517/1/Musik%20untuk%20Meningkatkan%20Kecerdasan%20Anak.pdf.) Diakses tanggal 02 Februari 2017.
Yupi, S. 2014. Buku ajar konsep dasar keperawatan anak. Jakarta. EGC. (https://www.belbuk.com/buku-ajar-konsep-dasar-keperawatan-anak-p-4120.html) diakses tanggal 02 Februari 2017.
Refbacks
- There are currently no refbacks.