PELAYANAN PUBLIK DALAM PROGRAM E-KTP DI TINGKAT PEMERINTAHAN DESA

Cherlie Dian Ervany, M. N. Romi AS

Abstract

Abstract: Public service at the village government level is expected to apply the principles of good service. Principles of public service include the procedure kesedarhaan, clarity, certainty of time, accuracy of public service products, completeness of facilities and infrastructure, security, responsibility, accessibility, discipline, courtesy, friendliness, and comfort. In this case the service in making E-KTP. Although the services provided are good enough, there are still obstacles in realizing public services by applying specific good service principles at the village government level. This study aims to determine the public services in the E-KTP program at the level of village government. In this research use qualitative descriptive method. Data collection steps through Observation, Interview and Documentation. As for analyzing the data using The data obtained will be reduced, and presented and drawn conclusions. The results of this research are public service in making the E-KTP is already implementing some of the principles of service. Public services that implement the principles of good services given by Apparatus village to residents who need the service. In this case there are motivating factors and inhibitors. Motivating factors include the ability possessed by village officials, village supporters and activity of the community. The inhibiting factor is the level of accuracy of data is much less valid and the ignorance of the community against the pocedure making E-KTP.

 

Key words: Public Service, E-KTP

 

Abstrak: Pelayanan publik di tingkat pemerintahan desa diharapkan dapat menerapkan prinsip-prinsip pelayanan yang baik. Prinsip-prinsip pelayanan publik diantaranya adalah kesedarhaan prosedur, kejelasan, kepastian waktu, akurasi produk pelayanan publik, kelengkapan sarana dan prasarana, keamanan, tanggung jawab, kemudahan akses, kedisiplinan, kesopanan, keramahan, dan kenyamanan. Dalam hal ini pelayanan dalam pembuatan E-KTP. Meskipun pelayanan yang diberikan sudah cukup baik, namun masih ada penghambat dalam mewujudkan pelayanan publik dengan menerapkan prinsip - prinsip pelayanan yang baik khusus di tingkat pemerintahan desa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelayanan publik dalam program E-KTP di tingkat pemerintahan desa. Dalam penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Langkah-langkah pengumpulan data melalui Observasi, Wawancara dan Dokumentasi. Data yang diperoleh direduksi, dan disajikan serta ditarik kesimpulan. Hasil penelitian ini adalah pelayanan publik dalam pembuatan E-KTP sudah menerapkan beberapa prinsip pelayanan. Pelayanan publik yang menerapkan prinsip pelayanan yang diberikan oleh Aparatur Desa kepada warga yang membutuhkan pelayanan. Dalam hal ini terdapat faktor pendukung dan penghambat. Faktor pendukung diantaranya adalah kemampuan yang dimiliki oleh aparatur desa, pendukung desa dan keaktifan masyarakatnya. Adapun faktor penghambat yaitu tingkat akurasi data yang banyak yang kurang valid dan ketidaktahuan masyarakat terhadap prosedur pembuatan E-KTP.

 

Kata kunci: Pelayanan Publik, E-KTP

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.