STRATEGI BRANDING JAWA TIMUR PARK GROUP SEBAGAI IKON PARIWISATA KOTA BATU

Eman Sipasi, Ellen Meianzi Yasak Ellen Meianzi Yasak

Abstract

Abstract: Jawa Timur Park is a group of recreation and learning park as well as being a tourism icon of Batu. The purpose of this research was to analyze and give an understanding about branding strategy to become an icon of Batu Tourism city conducted by Jawa Timur Park, while the benefit of this research is as material to be used as reference of decision making in developing science. This research used qualitative research method, which in qualitative research is researching a natural object, and researcher as a key instrument. Data collection techniques in this study were conducted with in-depth interviews with Jawa Timur Park marketing team. The results of this study indicated that the branding strategy of Jawa Timur Park was to maintain segmentation, positioning consistency and determining the targeting condition. In increasing the number of visitors of Jawa Timur Park,they used the marketing communication elements such as advertising, direct marketing, internet marketing, sales promotions, and personal selling.

 

Keywords: Communication, Marketing, Jatim Park

 

Abstrak: Jawa Timur Park merupakan suatu group tempat rekreasi dan taman belajar sekaligus menjadi ikon pariwisata Kota Batu. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa dan memberi pemahaman tentang strategi branding untuk menjadi ikon pariwisata Kota Batu yang dilakukan oleh Jawa Timur Park, adapun manfaat penelitian ini sebagai bahan untuk dijadikan referensi pengambilan keputusan dalam mengembangkan ilmu pengetahuan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif, yang mana dalam penelitian kualitatif merupakan meneliti suatu objek yang alamiah, dan peneliti sebagai instrument kunci. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan wawancara mendalam  dengan tim marketing Jawa Timur Park.Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi branding Jawa Timur park yaitu dengan mempertahankan segmentasi, menjaga konsistensi positioning serta menentukan targeting yang kondisional. Dalam meningkatkan jumlah pengunjung Jawa Timur Park menggunakan elemen marcom yang dimilikinya yakni advertising, direct marketing, internet marketing, sales promotions, dan personal selling.

 

Kata Kunci: Komunikasi, Pemasaran, Jatim Park

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.