EFEKTIFITAS BUDAYA ORGANISASI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN KEPADA MASYARAKAT

Hamidi Muhammad, Doddy Setiawan

Abstract

Abstract, Government must be found among groups of human beings, or we call it organization. There must be culture in an organization. The strong culture in an organization might cause force or support towards their members to do or act in accordance with the rules of the organization. The organizational culture becomes one of the important factors of the organization bureaucracy, because the organizational culture is used to achieve the efficiency, effectiveness, productivity, and working attitude. This research used descriptive qualitative method whose data collection process was done through observation, documentation, and deep interview with reliable informants in the field obtained through snowball sampling. The results of the research are: 1) increasing the culture of ‘in/on time’ in the governance is relatively effective to give the great service towards society, 2) facility is the supporting factor to increase the society service, 3) human resource becomes inhabiting factor of society service when the members of the organization don’t understand the basic principles of society service.

 

Keywords: Organization, Public Service, Effective

 

Abstrak: Pemerintahan  merupakan sesuatu yang pasti ada dalam suatu kelompok manusia atau yang disebut organisasi. Dalam organisasi terdapat budaya. Budaya yang kuat dalam organisasi dapat memberikan dorongan kepada para anggotanya untuk berperilaku sesuai dengan yang diharapkan oleh organisasi. Budaya Organisasi menjadi salah satu faktor penting dalam kesuksesan suatu organisasi birokrasi, karna budaya organisasi digunakan untuk mencapai efesiensi, efektifitas, produktifitas, dan etos kerja. Dalam penelitian ini digunakan metode penelitian deskriptif kualitatif dengan langkah-langkah pengumpulan data dilakukan melalui observasi, dokumentasi dan wawancara yang mendalam dengan informan lapangan yang diperoleh dengan teknik snowball sampling. Dari penelitian yang dilaksanakan telah diperoleh suatu kesimpulan: 1.meningkatkan budaya organisasi tepat waktu dalam pemerintahan sangat efektif dalam memberikan pelayanan kepada masyarakat. 2. Sarana dan prasarana sebagai faktor pendukung dalam meningkatkan pelayanan kepada masyarakat. 3. Sumberdaya manusia menjadi faktor penghambat dalam memberikan pelayanan publik apabila tidak memahami prinsip-prinsip pelayanan publik dan asas-asas pelayanan publik.

 

Kata Kunci: Budaya Organisasi, Pelayanan Publik, Efektifitas

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.