MENINGKATKAN PARTISIPASI PEMILIH MELALUI KOMUNIKASI POLITIK

L.M. Azhar Sa'ban, Andy Arya Maulana Wijaya, La Doli

Abstract

Abstract: The purpose of this study (1) is to explain how the level of political participation of the community in the 2018 Regional Election in Baubau City (2) to identify any efforts made by the Baubau City Election Commission and political parties in increasing public political participation. Data were collected by analyzing documents, observing, interviewing, and analyzing with qualitative and quantitative descriptive techniques. The results of this study are: (1) The level of community participation in Baubau City is relatively high because if it is accumulated at 69.87%. (2) KPUD communication to increase public political participation is to use mass media to create society following the development of the Election process. (3) Communication of Political Parties to increase political participation of the community is this political campaign is a form of political communication carried out by a person or group of people or political organizations in a certain time to obtain political support from the people.

Keywords: Political Communication, Political Participation, Regional Elections Baubau City

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan bagaimana tingkat partisipasi politik masyarakat dalam Pemilihan Kepala Daerah tahun 2018 di Kota Baubau, serta mengidentifikasi upaya-upaya apa saja yang dilakukan KPUD Kota Baubau dan partai politik dalam meningkatkan partisipasi politik masyarakat. Data dikumpulkan dengan analisis dokumen, pengamatan, wawancara, dan dianalisis dengan tehnik deskriptif kualitatif dan Kuantitatif. Hasil dari penelitian ini adalah tingkat partispasi masyarakat di Kota Baubau tergolong tinggi dikarenakan jika diakumulasikan sebesar 69,87% %, komunikasi Komisi Pemilihan Umum Daerah (KPUD) Kota Baubau untuk meningkatkan partisipasi politik masyarakat adalah menggunakan media massa untuk menciptakan masyarakat mengikuti perkembangan proses Pemilu, dan Komunikasi Partai Politik untuk meningkatkan partisipasi politik masyarakat adalah kampanye politik ini merupakan bentuk komunikasi politik yang dilakukan oleh seseorang atau sekelompok orang atau organisasi politik dalam waktu tertentu untuk memperoleh dukungan politik dari rakyat.

Kata Kunci: Komunikasi Politik, Partisipasi Politik, Pemilukada Baubau

Keywords

Political Communication, Political Participation, Regional Elections Baubau City, Komunikasi Politik, Partisipasi Politik, Pemilukada Baubau

Full Text:

PDF

References

Anugrah. (2017). Permasalahan Anggaran Pengawasan dalam Pemilihan Kepala Daerah Serentak Tahun 2015. Jurnal Bawaslu, 3(1), 79–44.

Bushman, B. J., & Wells, G. L. (2001). Narrative impressions of literature: The availability bias and the corrective properties of meta-analytic approaches. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(9), 1123–1130. https://doi.org/10.1177/0146167201279005

Bloor, M. (1997). Techniques of Validation in Qualitative Research: A Critical Commentary. London: Sage.

Creswell, John W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitaif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, Terjemahan.

Fauzi, N. (2018). Political Communication of Legislative Candidate in Affecting Political Participation in the North Aceh District (Komunikasi Politik Calon Legislatif dalam Memengaruhi Partisipasi Politik Masyarakat di Kabupaten Aceh Utara). Journal Pekommas, 3(1), 63. https://doi.org/10.30818/jpkm.2018.2030107

Haris, Syamsudin, (2014). Partai, Pemilu, dan Parlemen di Era Reformasi. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Liando, D. M. (2016). PEMILU DAN PARTISIPASI POLITIK MASYARAKAT ( Studi Pada Pemilihan Anggota Legislatif Dan Pemilihan Presiden Dan Calon Wakil Presiden Di Kabupaten Minahasa Tahun 2014 ). Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 3, 14–28. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lppmekososbudkum/article/view/17190

Selatan, B., & Sitaro, K. (2013). PARTISIPASI POLITIK MASYARAKAT DALAM PEMILUKADA DI KECAMATAN SIAU BARAT SELATAN KABUPATEN SITARO 1 0leh : Arther Muhaling 2 ABSTRAK.

Sianturi, B. E., & Wisnaeni, F. (2016). Program Studi Magister Ilmu Hukum Fakultas Hukum Universitas Diponegoro. PENGUATAN KELEMBAGAAN PANWAS PEMILIHAN DALAM MENYELESAIKAN PELANGGARAN PEMILIHAN KEPALA DAERAH (STUDI KASUS PENYELESAIAN PELANGGARAN ADMINISTRASI, PIDANA, DAN KODE ETIK PEMILIHAN WALIKOTA DAN WAKIL WALIKOTA SEMARANG TAHUN 2015), 12. http://eprints.undip.ac.id/57101/

Suherman, A. (2019). Strategi Marketing Politik Anggota Legislatif Perempuan Marketing Policy Strategy for Members of Legislative Women in the 2014 Election in the City of. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, II(36), 11–21. http://www.jurnal-umbuton.ac.id/index.php/Medialog/article/view/150

Suryadi, Budi, (2007). Sosiologi Politik: Sejarah, Definisi dan Perkembangan Konsep. Yogyakarta: IRCiSoD

Widodo, W. (2015). Pelaksanaan Pilkada Berdasarkan Asas Demokrasi Dan Nilai-Nilai Pancasila. Civis, 5(1), 679–691. http://journal.upgris.ac.id/index.php/civis/article/view/629

Refbacks

  • There are currently no refbacks.