STRATEGI HUMAS SEKRETARIAT DAERAH KABUPATEN SAMBAS DALAM MEMBERIKAN INFORMASI KEPADA MASYARAKAT

Wawan Wahyudi

Abstract

Abstract: Public Relations of country Secretariat (Setda) Sambas as a public service must have a daunting task in providing information to public. The role played by demanding Public Relations Setda must gather the latest information about the activities and policies issued by the local government. The lack of access to information and the latest information received Public Relations Setda hampered the dissemination of information from the Public Relations Setda to society. It will continue to happen if the Public Relations does not act quickly and find the strategies for providing information to the public. This research was conducted in Sambas Regency Office in February 2016 using qualitative research. Data collected through observation, interviews and documentation. To determine the validity of the validity of data used triangulation method on the data obtained. From the data analysis done interactive model expressed by Miles and Huberman in Sutopo (2006) which includes the reduction of the data, the presentation of the data and the conclusion. From the research conducted has obtained the conclusion that the strategy of public relation in Sambas Regency, setda provide information to the community are leveraging information technology through the Government website sambas.go.id, manage the Secretariat of Public TV, form the Official provider of the information and documentation, organized a two-way communication via SMS complaints and partnership with the media and the Setda Password.

Keywords: Strategies, Information, Public Relations

Abstrak : Humas Sekretariat Daerah Kabupaten Sambas sebagai pelayanan publik tentunya memiliki tugas yang berat dalam memberikan informasi kepada masyarakat. Peran yang dilakukan menuntut Humas Setda harus mengumpulkan informasi terbaru tentang kegiatan dan kebijakan-kebijakan yang dikeluarkan oleh Pemerintah Daerah. Minimnya akses informasi serta lambatnya informasi yang diterima Humas Setda menjadi penghambat penyebaran informasi dari Humas Setda kepada masyarakat. Hal tersebut akan terus terjadi apabila humas tidak bertindak cepat dan mencari strategi dalam memberikan informasi kepada masyarakat. Penelitian ini dilakukan di Kantor Bupati Sambas pada bulan Februari 2016 dengan menggunakan jenis penelitian kualitatif. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk mengetahui validitas keabsahan data digunakan cara Triangulasi atas data yang diperoleh. Dari langkah tersebut dilakukan analisis data model interaktif yang dikemukakan oleh Miles dan Huberman dalam Sutopo (2006) yang meliputi Reduksi data, Penyajian data dan Kesimpulan. Dari penelitian yang dilakukan telah diperoleh kesimpulan bahwa Strategi Humas setda Kabupaten Sambas dalam memberikan informasi kepada masyarakat adalah Memanfaatkan teknologi informasi melalui website pemda sambas.go.id, mengelola TV Humas Setda, membentuk Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasi SKPD, menyelenggarakan komunikasi dua arah melalui Sms Aduan serta menjalin kerjasama dengan media dan bagian Sandi Setda.

Kata Kunci : Strategi, Informasi, Humas

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.