PELAYANAN AKTA KELAHIRAN OLEH DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KOTA BATU

Selpianti .

Abstract

Abstract: One of the efforts undertaken by the government in improving the quality of services can be seen through the ministry of making a birth certificate. A birth certificate is very important because it involves the identity and citizenship, as stated in Law No. 23 of 2002 on the Protection of the Child states that "the child's birth certificate into the rights and responsibilities of governments to fulfill ". This study aims to : ( 1 ) to find out the birth certificate service, ( 2 ) to describe the enabling and inhibiting factors in the birth certificate service.This study used qualitative methods, data sources are primary data and secondary data, data collection techniques through observation, interviews and documentation, sample collection techniques through purposive sampling, the validity of the data using triangulation techniques. The results showed that the birth certificate service by the Department of Population and Civil Registration Agency Batu City is in conformity with the standards of public service, which is a constraint for this lack of public awareness of the importance of document civil registration are a birth certificate, as well as operational facilities such as four-wheel vehicles ( service cars ) and limited budget allocations in the creation of websites population so that people can not take care of the birth certificate directly through the internet.

Keywords : Public Service, Birth Certificate

Abstrak: Salah satu upaya yang dilakukan oleh pemerintah dalam meningkatkan kualitas pelayanan dapat dilihat melalui pelayanan pembuatan Akta Kelahiran. Akta kelahiran menjadi sangat penting karena menyangkut identitas diri dan status kewarganegaraan, seperti yang tercantum dalam Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak menyatakan bahwa “akta kelahiran menjadi hak anak dan tanggung jawab pemerintah untuk memenuhinya”. Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengetahui pelayanan akta kelahiran, (2) untuk menguraikan faktor pendukung dan penghambat dalam pelayanan akta kelahiran. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, sumber data yaitu data primer dan data sekunder, teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi, teknik pengumpulan sampel melalui purposiv sampling, keabsahan data menggunakan teknik triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelayanan akta kelahiran oleh Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Batu sudah sesuai dengan standar pelayanan publik, yang menjadi kendala selama ini kurangnya kesadaran masyarakat akan pentingnya dokumen pencatatan sipil yaitu akta kelahiran, serta sarana operasional seperti kendaraan roda empat (mobil pelayanan) dan terbatasnya alokasi anggaran dalam pembuatan website kependudukan sehingga masyarakat tidak bisa mengurus akta kelahiran secara langsung melalui internet.

Kata Kunci : Pelayanan Publik, Akta Kelahiran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.