DAYA TARIK DESTINASI WISATA ALAM & BUDAYA PADANG FULAN FEHAN KAB. BELU NUSA TENGGARA TIMUR

Asfira Rachmad Rinata, Herru Prasetya Widodo, Mariela Gradiana Loe

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the Attraction of Natural & Cultural Tourism Destinations in Padang Fulan Fehan. Belu, East Nusa Tenggara by using the concept of destination branding theory by Morgan and Pritchard. The type of research used is descriptive qualitative in order to reveal more deeply the tourist attraction of Padang Fulan Fehan as natural and cultural tourism. The results of the study reveal that to see tourist attractiveness apply five stages of destination branding, namely: (1) market investigation, analysis and strategic recommendations stage by implementing SWOT analysis in the form of strengths, weaknesses, opportunities, and threats (threats) Then, (2) the brand identity development stage only uses the name as the brand identity. Furthermore, (3) the brand launch and introduction stage: communicating the vision through promotion through electronic media, online media, and social media, (4) the brand implementation stage in collaboration with the local community (LMDH) and the government. Meanwhile, (5) monitoring, evaluation, and review stages through social media and monitoring the situation in the field. The attraction of Padang Fulan Fehan in the expanse of savanna meadows and cultural attractions that are displayed at certain moments at traditional events

Keywords: atractions, branding destination, Padang Fulan Fehan tourism, NTT

Keywords

atractions, branding destination, Padang Fulan Fehan tourism, NTT

Full Text:

PDF

References

Abdullah, Ali. 2018. TA: Penciptaan Destination Branding Kawasan Wisata B29 Kabupaten Lumajang Sebagai Upaya Memperkenalkan Obyek Wisata Baru. Diss. Institut Bisnis dan Informatika Stikom Surabaya.

Anisa, N. 2019. Upaya Meningkatkan Jumlah Nasabah Melalui Strategi Pemasaran Produk Tabunganku Ib Pada Pt. Bprs Buana Mitra Perwira Purbalingga (Doctoral Dissertation, Iain Purwokerto).

Asy, C. A., & Evita, M. 2021. Aktivitas Promosi Dinas Pariwisata Kabupaten Belu Melalui Event “Festival Fulan Fehan” Sebagai Destinasi Wisata Alam Dan Budaya (Doctoral Dissertation, Universitas Atma Jaya Yogyakarta).

Damanik, D., Nasrullah, N., Purba, B., Arfandi, S. N., Abdillah, D., Raditya, R., ... & Faried, A. I. 2022. Ekonomi Pariwisata: Konsep, Pemasaran dan Pembangunan. Yayasan Kita Menulis.

Dewi, Machya Astuti, et al. 2017. "Menyingkap Potensi Wisata Perbatasan”.

Hadi, Wisnu. 2019. "Menggali potensi kampung wisata di kota Yogyakarta sebagai daya tarik wisatawan." Journal of Tourism and Economic 2.2.

Hutomo, Ajie Anugerah Ponco.2019. Analisis potensi ekonomi daerah di kabupaten Manggarai Barat tahun 2014-2019. BS thesis. Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Jakarta.

Ilham, M, dkk. 2021. Destination Branding Kabupaten Pandeglang Sebagai Tempat Tujuan Wisata. Jurnal Ilmu Hubungan Masyarakat, 4 (2), hlm. 115-134 (Online). https://jurnal.fdk.uinsgd.ac.id/index.php/humas, diakses tanggal 11 Januari 2023.

Jaimun, Susana Santi, I. Wayan Suardana, and I. Ketut Suwena. 2020. "ANALISIS FAKTOR PENDORONG DAN PENARIK WISATAWAN BERKUNJUNG KE LABUAN BAJO, KABUPATEN MANGGARAI BARAT." Jurnal IPTA (Industri Perjalanan Wisata) p-ISSN 2338: 8633.

Lanita, K, dkk. 2019. Perancangan Destination Branding Desa Wisata Pujo Kidul Malang Jawa Timur. 3 (1), hlm. 1-11 (Online). https://publication.petra.ac.id, diakses tanggal 11 Januari 2023.

Lay, Kurniadi. 2020. "Resor Wisata Kuda Ekuestrian Fulan Fehan di Kabupaten Belu, NTT." eDimensi Arsitektur Petra 8.1: 625-632.

Lidya, C, dkk. 2017. Destination Branding Kabupaten Ciamis Oleh Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Provinsi Jawa Barat. 11 (02), hlm. 107-122 (Online). https://journal.trunojoyo.ac.id, diakses tanggal 11 Januari 2023.

Mistriani, N., Octafian, R., & Dewi, I. K. 2021. Pemasaran Destinasi Positioning (Jejak Desa Pejuang Indonesia) Dalam Mencapai Kepuasan Wisatawan Di Desa Kartikajaya Kendal. Literasi Nusantara.

Novita, S dan Firmansyah. 2021. Startegi Destination Branding Waduk Jatiluhur Sebagai Wisata Air Unggulan di Jawa Barat. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4 (1), hlm. 1-27 (Online). https://publikasi.dinus.ac.id, diakses tanggal 11 Januari 2023.

Nurul, Akhmad. 2020. Ensiklopedia keragaman budaya. Alprin.

Nugroho, Iwan. 2018. "Perencanaan Pembangunan Ekowisata dan Desa Wisata." Bappenas Working Papers 1.1: 98-103.

Prastiyanti, D. dan Yulianto. 2019. Media Promosi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2 (2), hlm. 174-184.

Ringa, Maria Bernadetha. 2020. "Strategi Place Triangle Pembangunan Pariwisata Berkelanjutan Berbasis Masyarakat Di Kota Kupang Nusa Tenggara Timur." Jurnal Inovasi Kebijakan 5.2: 9-25

Saputra, S. E., & Setiawan, A. 2014. Potensi ekowisata hutan mangrove di Desa Merak Belantung Kecamatan Kalianda Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Sylva Lestari, 2(2), 49-60.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: IKAPI.

Sulayman, Christina Mery, Hartono Karnadi, and Luri Renaningtyas. 2017. "Perancangan Karya Fotografi Fashion Kain Tenun Insana Dari Pulau Timor Nusa Tenggara Timur." Jurnal DKV Adiwarna 1.10: 10.

Syadza Firstiarin, Y. 2016. Evaluasi “Shining Batu” Sebagai Brand Pariwisata Kota Batu Provinsi Jawa Timur.

Tiaraputri, A dan Ledy D. 2021. Logo dan Tagline “Siak The Truly Malay” Kabupaten Siak Provinsi Riau dalam Hukum Kepariwisataan. Journal of Private and Economi Law, 1 (1), 47-63.

Utama. I. G. 2017. Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta: CV Andi Offse.

Utami, I. H. 2017. Strategi Penguatan Kampung Glintung Go Green (3g) Sebagai Destination Branding Obyek Wisata Edukasi Di Malang. Adbis: Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 11(1), 97-106.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.