INOVASI SISTEM ADMINISTRASI MANUNGGAL SATU ATAP (SAMSAT) DALAM RANGKA MENINGKATKAN PELAYANAN KEPADA MASYARAKAT

Dwi Oknawati

Abstract

Abstract: The administrator of public service is the government's effort to meet the needs of the basic rights of citizen. In order to realize good customer service, One Roof System (SAMSAT) Malang need for changes in the carrying out of public service, one of them is by issuing the service innovation that is the idea or new concept for changes to the system and procedure whose benefits are significant and directly oriented to the people/community. The purpose of this study is to investigate the innovation implementation of SAMSAT Around and SAMSAT Corner and obstacles in the implementation of innovation SAMSAT Around and SAMSAT Corner in order to improve service to the people/community. This type of research is qualitative research. Sources of data was obtained from primary and secondary data. Data collection technique used observation, interview and documentation. Technique to determine the respondents is snowball sampling. Analysis data technique by reduction, presentation and conclusion. The validity of data used is triangulation. This research has resulted in the presence of SAMSAT Around and SAMSAT Corner greatly facilitate the public, the service provided very easy and quickly, the barriers/obstacles in the SAMSAT Around and SAMSAT Corner affect the implementation of service, the lack of ability of employees in the service that impressed their own way and not too friendly, the lack of facility and infrastructure that exist in SAMSAT Around was like queue seat, bin and shelter if it rains, and also the often happened of interference or network problem while online so very hamper the process of service.

Keywords: innovation, SAMSAT (One Roof System) and service

Abstrak: Penyelenggara pelayanan publik merupakan upaya pemerintah untuk memenuhi kebutuhan hak-hak dasar warga Negara. Dalam mewujudkan pelayanan yang prima, SAMSAT Malang Kota perlu adanya perubahan dalam melaksanakan pelayanan publik salah satunya yaitu dengan mengeluarkan inovasi pelayanan yakni ide atau gagasan baru untuk perubahan sistem dan prosedur yang manfaatnya signifikan dan berorientasi langsung kepada masyarakat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pelaksanaan inovasi SAMSAT Keliling dan SAMSAT Corner dan hambatan dalam pelaksanaan inovasi SAMSAT Keliling dan SAMSAT Corner dalam rangka meningkatkan pelayanan kepada masyarakat. Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian kualitatif. Sumber data diperoleh dari data primer dan sekunder. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik penentuan responden adalah snowball sampling. Teknik analis data dengan reduksi, penyajian dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data yang digunakan yaitu triangulasi. Penelitian ini menghasilkan dengan adanya SAMSAT Keliling dan SAMSAT Corner sangat mempermudah masyarakat, pelayanan yang diberikan sangat mudah dan cepat, hambatan yang ada di SAMSAT Keliling dan SAMSAT Corner mempengaruhi pelaksanaan pelayanan, kurangnya kemampuan pegawai dalam pelayanan yang terkesan semaunya sendiri dan tidak terlalu ramah, kurangnya sarana dan prasarana yang ada di SAMSAT Keliling seperti tempat duduk antrian, tempat sampah dan tempat berteduh jika hujan, dan juga sering terjadinya gangguan atau jaringan bermasalah saat online sehingga sangat menghambat jalanya proses pelayanan.

Kata Kunci: inovasi, SAMSAT dan pelayanan

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.