PENTINGNYA KEPEMIMPINAN VISIONER DALAM MENUNJANG PENYELENGARAAN AKUNTABILITAS PELAYANAN PUBLIK

Mikael Inden, Sugeng Rusmiwari, Willy Tri Hardianto

Abstract

Abstract: This study describes the implementation of visionary leadership and public service accountability. Whether or not that happens visionary leadership in supporting the accountability of public services can be seen in people's satisfaction in getting services. The research was held at the District Office Lowokwaru Malang East Java that directly involve the employees in the sample to be the respondent to provide information via questionnaire. In addition, the study included the type of basic research using quantitative descriptive research methods. Instrument research using observation, documentation, and distribution of questionnaires by selecting respondents from several employees at the District Office Lowokwaru Malang. Once the research is completed and data analysis achieve the end result, the authors concluded that that (1) Visionary Leadership in Malang District Office Lowokwaru Plays Very Good. (2) The Public Service Accountability Lowokwaru District Office also held a good line with a clear flow of existing such service and filing procedures or apply for your correspondence as described in the previous chapter. (3) On the whole, it can be said that the combination of visionary leadership and accountability of public services organization in the District Office Lowokwaru Malang lasted Very good as expected with by the service providers (government / officers in this instance) with the right to obtain services (community). (4) Visionary Leadership in government is good, so the implementation of the accountability of public service was performing well. And (5) accountability of public service in this instance, so it can be said that the visionary leadership of any kind. Or in other words, public services performing well in this instance due to the visionary leadership that also happen well.

Keywords: Visionary Leadership, Public Service.

Abstrak: Penelitian ini mendeskripsikan tentang kepemimpinan visioner dan penyelenggaraan akuntabilitas pelayanan publik. Baik tidaknya kepemimpinan visioner yang terjadi dalam menunjang akuntabilitas pelayanan publik dapat dilihat pada kepuasan masyarakat dalam mendapatkan pelayanan. Penelitian ini bertempat di Kantor Kecamatan Lowokwaru Malang Jawa Timur yang secara langsung melibatkan para pegawai sebagai sampel untuk dijadikan responden dalam memberikan keterangan lewat kuisioner. Di samping itu, penelitian ini termasuk jenis penelitian dasar dengan menggunakan metode penelitian Deskriptif Kuantitatif. Instrument penelitian menggunakan observasi, dokumentasi, dan penyebaran kuisioner dengan memilih responden dari beberapa pegawai yang ada di Kantor Kecamatan Lowokwaru Malang. Setelah penelitian selesai dan analisis data mencapai hasil akhirnya, maka penulis berkesimpulan bahwa Bahwa (1) Kepemimpinan Visioner di Kantor Kecamatan Lowokwaru Malang Berperan Sangat Baik. (2) Penyelenggaraan Akuntabilitas Pelayanan Publik di Kantor Kecamatan Lowokwaru juga terselenggara dengan Baik sesuai dengan alur yang jelas yang sudah ada seperti prosedur pelayanan dan pengajuan atau permohonan pembuatan surat menyurat seperti yang dijelaskan di bab sebelumnya. (3) Secara keseluruhan, maka dapat dikatakan bahwa perpaduan antara kepemimpinan visioner dan penyelenggaraan akuntabilitas pelayanan publik di Kantor Kecamatan Lowokwaru Malang berlangsung Sangat Baik sesuai dengan yang diharapkan bersama oleh pihak pemberi layanan (pemerintah/petugas di instansi ini) dengan yang berhak memperoleh layanan (masyarakat). (4) Kepemimpinan Visioner di instansi ini baik, sehingga penyelenggaraan akuntabilitas pelayanan publik pun terlaksana dengan baik. Dan (5) akuntabilitas Pelayanan Publik di instansi ini baik, sehingga dapat dikatakan bahwa Kepemimpinan Visioner pun baik. Atau dengan kata lain, pelayanan publik terlaksana dengan baik di instansi ini disebabkan karena kepemimpinan visioner yang juga terjadi dengan baik.

Kata Kunci : Kepemimpinan Visioner, Pelayanan Publik.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.