IMPLEMENTASI PELAYANAN PENGADUAN MASYARAKAT PADA PEMBUATAN AKTA KELAHIRAN

Mochamad Idham Cholid, Noora Fithriana

Abstract

Abstract: Public services is the responsibility of the government and enforced by government agencies, both central, the, and the state owned. The emergence of various complaints was caused by the district government has not improved poor systematic and comprehensive to restore public confidence in the community. The purpose of this study is to find the implementation of community complaints services in the birth certificate and fsktor that inhibits and his supporters .Research conducted in a qualitative , from used Snowball sampling with informants appointed, technique data collection that is, interview, observation and documentation. A method of analysis the data used was descriptive, where explain or described the data collected. The results of research suggests that it is intensive care treatment at the establishment of a community complaints in the formulations of the birth certificates in dispenduk capil kabupaten malang already good because is according to the standard these operational services and principle of public services as well as the simplicity of, conviction and absolute certainty on time, and the completeness of the of facilities and infrastructure .In it is implemented the provision of services on the community has already been exactly what you expect from the community.

 

Key words: deliver better public services , services to people

 

Abstrak: Pelayanan publik merupakan tanggungjawab pemerintah serta dilaksanakan oleh instansi pemerintah, baik pusat, daerah, dan lingkungan Badan Usaha Milik Negara. Munculnya berbagai keluhan masyarakat disebabkan Pemerintah Kabupaten Malang belum melakukan pembenahan yang sistematis dan komprehensif untuk mengembalikan kepercayaan publik terhadap masyarakat. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui implementasi pelayanan pengaduan masyarakat pada pembuatan akta kelahiran dan fsktor yang menghambat dan pendukungnya. Penelitian yang dilakukan menggunakan metode kualitatif, dengan sampel yang digunakan Snowball Sampling dengan informan yang telah ditentukan, teknik pengumpulan data yaitu, wawancara, observasi dan dokumentasi. Metode analisa data yang digunakan adalah deskriptif, dimana menjelaskan atau mendeskripsikan data yang diperoleh. Hasil penelitian membuktikan bahwa Pelayanan pengaduan masyarakat pada pembuatan akta kelahiran di Dispenduk Capil Kabupaten Malang sudah baik karena sudah sesuai dengan Standar Operasional Pelayanan dan prinsip pelayanan Publik seperti kesederhanaan, kepastian waktu, kelengkapan sarana dan prasarana. Dalam implementasinya pelayanan yang diberikan pada masyarakat sudah sesuai harapan dari masyarakat.

 

Kata Kunci : Pelayanan Publik,  Implementasi Pelayanan, Pengaduan Masyarakat

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.